Kādēļ Rimi?

2017. gada 11. Augusts
10. augustā “Dzīvnieku brīvība” uzsāka sabiedrības izglītošanas kampaņu, lai panāktu Rimi atteikšanos no sprostos dētu olu tirdzniecības. Tā kā šī ir jauna veida kampaņa Latvijā, ir iespējami pārpratumi un neskaidrības, kas var radīt neizpratni mūsu atbalstītāju starpā. Šī raksta nolūks ir izskaidrot, kāpēc esam izvēlējušies šāda veida kampaņu.
 
Iespējams, kādam šīs kampaņas taktika var likties īpatnēja, dažiem - pat nepieņemama. Varbūt radīsies jautājumi, kāpēc esam izvēlējušies tieši šo konkrēto mazumtirgotāju, kas, iespējams, ir viens no jūsu iecienītākajiem. Vienīgais iemesls ir vēlēšanās palīdzēt dzīvniekiem. Mēs nespēsim palīdzēt dzīvniekiem, ja vairīsimies uzņemties riskus un izmēģināt jaunas lietas dzīvnieku aizstāvībā. “Dzīvnieku brīvība” nebaidās no izaicinājumiem – mēs Latvijā pirmo reizi atmaskojām cietsirdību kažokzvēru un dējējvistu fermās, mēs panācām savvaļas dzīvnieku izmantošanas aizliegumu cirkā, mēs nebaidāmies stāties pretī dzīvnieku izmantotājiem un valsts iestādēm, kas nedara savu darbu.
 
Daudzās citās valstīs protesti pret uzņēmumiem, kas piekopj nepieņemamas prakses, ir ļoti izplatīta un pieņemama metode, kā mainīt pastāvošo kārtību. Sabiedrības prasību rezultātā daudzi uzņēmumi pieņem sociāli atbildīgu politiku, kas palīdz ne tikai dzīvniekiem, bet arī videi un cilvēkiem.
 

 

Mūsu mērķis ir atbrīvot dējējvistas no sprostiem

Rimi apgalvo, ka dējējvistu turēšanas apstākļi mainīsies, kad pieaugs patērētāju informētība. Diemžēl šādas pārmaiņas ir pārāk lēnas - dzīvniekiem nav jācieš patērētāju neinformētības dēļ. No otras puses, patērētāju iespējas izvēlēties ētiskākus produktus ir apgrūtinātas – daudz grūtāk ir atrast olas, kas nav dētas sprostos, turklāt to cena ir ievērojami sadārdzināta tieši dēļ sprostos dētu olu pārpilnības tirgū.
 
Rimi saka, ka situācija mainīsies, kad mainīsies ražotāju piedāvājums. Taču ražotāju piedāvājums ir tieši atkarīgs no pieprasījuma. Veidojas apburtais loks - patērētāji pērk to, kas tiek piedāvāts. Piegādātāji, savukārt, neredz iemeslu pārmaiņām, kamēr viņu produktam ir noiets.
 
Atbildība par šī apburtā loka pārraušanu ir paša Rimi rokās. Rimi var mainīt situāciju dējējvistu fermās, pasakot ražotājiem, ka šādi dzīvnieku turēšanas apstākļi nav pieņemami un ka sprostos dētas olas nepaliks veikalu plauktos pēc 2025. gada. Šāds lēmums dotu piegādātājiem laiku un motivāciju darbības pārstrukturēšanai.
 
Mēs nevaicājam neiespējamo. Lielas mazumtirdzniecības ķēdes, piemēram, Walmart, Carrefour, Aldi, Lidl, Tesco un citas jau ir pieņēmušas šādu lēmumu. Pat mūsu kaimiņvalstī Polijā lielākais mazumtirgotājs, zemo cenu veikals Biedronka ir apņēmies izņemt sprostos dētas olas no sortimenta. Rimi nav tik liels kā šie giganti un viņu mātes uzņēmums ICA Zviedrijā arī ir izlēmis atteikties no sprostos dētām olām sākot ar 2018. gadu. Tas rada jautājumu – kas attur Rimi?
 
Mēs esam izvēlējušies Rimi, jo ticam, ka ar konstruktīvu dialogu var panākt labākus apstākļus dzīvniekiem. Taču pēc mēnešiem ilgas diskusijas Rimi tomēr izvēlējās izvairīties no atbildības un izlēma turpināt šo briesmīgo praksi. Mēs ticam, ka Rimi būs uzticīgs savām vērtībām, taču mums jārīkojas izlēmīgi, lai atgādinātu uzņēmumam, ka "dzīvnieki jātur dzīvniekiem draudzīgos apstākļos, kas veicina viņu veselību un dod iespēju paust savu dabisko uzvedību" (no Rimi deklarētās korporatīvās sociālās atbildības dzīvnieku labturības standartiem).
 
Rimi nav vienīgais uzņēmums, ar kuru mēs šobrīd strādājam. “Dzīvnieku brīvība” ir jau sazinājusies un turpina sazināties ar lielu skaitu Latvijas uzņēmumu. Drīzumā dzirdēsiet par jaunām uzvarām dzīvnieku labā. Mūsu mērķis ir panākt, lai Latvijā vairs nav sprostos dētu olu un šī cietsirdīgā dzīvnieku ekspluatācija paliek pagātnē. Mēs ticam, ka ikviens dzīvnieks ir pelnījis dzīvi bez ciešanām.

 

Olu cena

Šobrīd Latvijā vien ik brīdi visbriesmīgākajos apstākļos – sprostos nīkst 2.5 miljoni dējējvistu. Kāda ir vistas dzīve sprostā? Aplūko Latvijas sprostos turēto dējējvistu dzīvi mūsu īsfilmā “Olu cena” no 2016. gada.